Intervju med Björn Bjurklint

Vilka är vi egentligen som jobbar på Karlanders och vad gör vi på dagarna? Följ Karlanders nya intervjuserie för att få en inblick i vår vardag och våra olika uppdrag. Först ut av våra medarbetare är Björn Bjurklint.

Intervju med Björn Bjurklint

Namn: Björn Bjurklint
Antal år på Karlanders: 9
Nuvarande uppdrag: Entreprenadledare Mark- och Grundläggning på Trafikverksprojektet Varbergstunneln.

  1. Du är en av dem som har jobbat längst på Karlanders. Vad fick dig att börja och vad har fått dig att stanna?

Jag arbetade på Trafikverket och hade varit där i nästan tio år, då jag och Fredrik pratades vid på telefon. Vi gjorde det lite då och då. Han tyckte att det var dags att jag började på Karlanders och efter lite funderande tyckte jag det också.

Att jag är kvar beror på att jag har det bra på Karlanders med trevliga arbetskamrater och bra chef. Jag har alltid fått vara med i intressanta projekt.

  1. Vilken är den största utmaningen i ditt arbete?

Utmaningarna ligger i en nästan fullbokad kalender och att man aldrig vet vad som kommer att hända. Ena dagen håller entrén på järnvägsstationen vi arbetar med på att åka ner i schakten. Nästa dag ringer de från Vagabonds huvudkontor – de har en butik i närheten – och säger att jag måste stoppa spontningen för det går inte att jobba i bullret. Vi hade överskridit tillåtna värden. Entreprenören bygger inte efter bygghandlingen och sedan ska jag göra en ekonomisk prognos för mark- och grundläggningsarbeten för de kommande fyra åren.

För 20 år sedan pratade man om ”många bollar i luften”. Kanske är det den största utmaningen, men också något man är beredd på i min roll.

  1. Vilket av dina projekt har stuckit ut mest genom åren?

Klockan sju på morgonen dagen innan Valborg 2012 meddelade Fredrik att jag måste åka in till Göteborgs hamns huvudkontor. Där hålls ett möte med hamnen och Stena Line och man berättar om ett stort BEST-arbete (Ban-, El-, Signal- och Telearbete) som ska utföras på Själland i Danmark av en tysk entreprenör. Problemet var att järnvägsbron över Stora Bält var påkörd av en båt. Alla spårgående BEST-maskiner från Tyskland måste alltså fraktas på järnväg över Öresundsbron, upp till Göteborg och sedan med tågfärja till Fredrikshamn. Det var bara det att tågfärjan och järnvägen fram till färjan inte hade använts på tio år.

BEST-maskinerna kommer om tre dygn, fick jag veta. Det var nog projektledarens reptilhjärna som gick igång då. Jag fick disponera Infranord och McGregor, som jobbade åt hamnen. Totalt var vi ca 20 personer som jobbade och jag hade möte var åttonde timma.

Vi hade ett nyrenoverat järnvägsspår, en renoverad ramp till järnvägsfärjan, nya spår på färjan och en godkänd inkoppling av spåret tre timmar innan tåget med alla BEST-maskiner kom och körde ombord. Det var speciellt.

  1. Vägen genom arbetslivet kan se lite olika ut. Berätta gärna om något jobb du har haft innan du började arbeta med det du gör idag.

När jag var 20 år ville jag bli Skogsmästare, så jag jobbade två år som skogsarbetare på Sydved för att få söka in till utbildningen. Efter de två åren ändrade jag mig. Det var nog inte min grej att arbeta ensam i skogen hela dagarna.

  1. Slutligen, vad har du för råd till någon som är ny i branschen och vill jobba med projekt- och byggledning?

Är man ny i branschen skulle jag föreslå ett företag som kopplar nyanställningen till ett mentorskap*. Det är det bästa sättet att få mer erfarenhet.

 

*Reds. anm. Detta är något vi arbetar långsiktigt med på Karlanders.

Studiebesök västlänken

28 mars 2024

Vinga Group har haft sin första AW. Vi började med studiebesök på två av västlänkens etapper, E03 & E04 Kvarnberget och Haga. Trafikverket är beställare. Vidare till Draken för presentation om hotellbygget och även bolagen sinsemellan, Karlanders & ViaQ. Avslutade med en god mat och dryck i trevligt sällskap.